קרח

 

 

מים הם אחד החומרים שהילדים הכי חשופים להם הכי הרבה.

 

הם שותים אותם, מתקלחים איתם, שוחים בהם, משקים איתם...

הם נפגשים איתם לאורך כל היום.. בקיץ וגם בחורף (ולכן אפשר ללמד את נושא המים גם בקיץ).

למעשה ילדים אינם מכירים מציאות ללא מים.

 

מאחר והנושא מאוד רחב כדאי קודם כל להחליט במה אני רוצה להתמקד.

 

האם אני מלמדת על שימושי המים?

אולי על איך הגיעו המים לברזים?

מה עם מקורות המים?

והחיים במים?

ואיך לחסוך במים?

ומצוות שקשורות למים?

אולי תכונות המים?

 

כדי לקבל החלטה שמתאימה לילדי הגן שלך, אני ממליצה לבדוק מה ילדים יודעים כבר על המים

דווקא בגלל שזה נושא שהם חשופים לו כל הזמן, כדאי לברר מה הידע שלהם, ומה אני רוצה להוסיף עליו.

 

באופן אישי אני אוהבת לחקור את תכונות המים, ולשאול את הילדים:

מה זה מים? התשובות שלהם תמיד מפתיעות ומרתקות!

איזה צבע יש להם?( הרבה ילדים אומרים כחול! האמנם? בואו נבדוק)

איזה טעם? מתוק? מלוח? מר? (לא סתם טעים!)

מה מרגישים שנוגעים בהם?

כמובן שכל שאילת השאלות חייבת להיות מלווה במים, הילדים יתבוננו בהם, יטעמו יריחו...

 

ביחד אנחנו עורכים ניסויים ובודקים מה אפשר לעשות עם מים.

 

מה קורה למים שמקפיאים אותם?

מה קורה למים שמחממים אותם?

מה קורה למים שמוסיפים להם צבע?

מה קורה למים שמוסיפים להם סוכר?

מה קורה למים שמוסיפים להם מלח?

מה קורה למים שמערבבים עם שמן?

מה קורה למים שנוגעים בבד? בנייר? במתכת?

האם המים שקופים או אטומים?

 

 

כך אנו לומדים כמה המים הם מיוחדים, ומשנים צורה, טעם וריח..

הרבה פעמים מתוך תכונות המים עולים נושאים חדשים,

והילדים מגלים שהמים נמצאים סביבם בכל מקום,

גם בתוך שקית השוקו שלהם...

כל אחת מהשאלות האלו יכולה להסתעף... לנושא חדש, אני מאוד אוהבת את נושא הקרח.

 

אז מה נלמד על קרח?

 

איך נוצר קרח?

איפה עוד יש קרח בעולם?

מה עושים עם קרח?

החלקה על הקרח(החלקה אומנותית וספורט)

בתים עשויים קרח- איך בונים אותם? מי גר שם?

חיות שגרות במקומות שיש בהם קרח..

איך מפשרים קרח?

מה קורה לקרח שמחממים אותו?

אומנות בקרח (פסלי קרח, גם אפשר להכין בגן בעזרת תבניות)

ארטיק קרח

מה צבע הקרח? משתנה

האם הקרח הוא שקוף או אטום? 

מה מרגישים שנוגעים בקרח?

מה אפשר להקפיא בתוך הקרח? (פרי למשל(

 

פעילויות נוספות שניתן לערוך עם הילדים הם:

 

שימור כמות:

אם נעביר את המים מכוס קטנה לכוס גדולה- האם הכמות תשתנה?

שקילת מים וקרח:

נשקול מים וקרח באותה כמות (מצריך הכנה מראש של מדידה) מה יותר כבד?

 

פיתוח רגשי:

"לב של קרח: מה זה אומר? מתי אני מרגיש "קרח

מתי אחרים "קרח" אלי?

 

יצירה: 

 

הקפאת קרח במשטח גדול וחריטה עליו

הקפאת קרח בצורות שונות בתבניות עוגה

הכנת ארטיקים בצורות וטעמים שונים

נרות קרח (למיטיבי לכת)

ביצת קרח צבעונית : הקפאת מים צבעוניים בתוך בלון

גירי קרח(מתאים יותר לקיץ)

בניית איגלו

 

ועוד לא אמרנו אף מילה על "לשבור את הקרח.."

 

חורף חם!

אביטל

 

מי שמעוניינת לקרוא חומרים בנושא חקר בגן מוזמנת להירשם למצפן החקר כאן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

© כל הזכויות שמורות לרב גן ישראלי - זאבי רוט

  • w-facebook
  • w-youtube