שופר בא לגן

 

 

חודש אלול מזמן לנו הכרות עם השופר. 

 

 השופר מלווה אותנו מאלול ועד יום הכיפורים  ולכן מתאים לעסוק בו לאורך כל התקופה הזו.

 

בנושא השופר ניתן לעסוק במפגש, ביצירה, במשחקי תנועה ובחקר.

 

 

פעילות בקבוצה קטנה או במפגש עם קבוצה יחסית קטנה

מטרות: 

הילדים יכירו את השופר: מראה, מגע, ריח

הילדים ינסו לתקוע בשופר

הילדים ישתמשו בחושים שלהם כדי להכיר את השופר

הילדים ילמדו מושגים: חלק, מחוספס, ארוך, קצר,  מסולסל

 

מהלך הפעילות:

כמובן שנביא לגן את השופר עצמו, רצוי בגדלים שונים ובצורות שונות.

נשאל אותם מה הבאתי להם היום, מה זה? מה עושים עם זה? מה הם יודעים על זה? ( לפי הידע של הילדים נוכל להתאים את הלמידה בהמשך, כמו כן נאפשר להם לפתח את החשיבה שלהם, לשמוע אחד מהשני, ולחבר ידע קודם עם ידע חדש)

נציג את השופר לילדים ונאפשר להם לגעת, לחוש, להריח, לתקוע.. לשים לב לצבעים. 

נקשיב לדברים שאומרים הילדים, ננחה אותם לגעת ולהרגיש את המרקם.

לשים לב להבדלים: שופר מעובד יהיה כבר חלק, שופר לא מעובד יהיה מחוספס.

רצוי להביא למפגש בעל תוקע או הקלטה של תקיעת שופר.

בהתאם לגיל הילדים כך נשוחח על מה הרגשנו ששמענו את השופר, מה קול השופר מזכיר לנו? מתי תוקעים בשופר ?

 

שאלות לפיתוח חשיבה:  מתאים למעברים ולהרחבת הנושא

 

אילו עוד כלים הם חלולים?( חליל, חצוצרה)

אילו עוד כלים יש להם שני פתחים צרים? (משפך, חרוז)

השופר עשוי מבעל חיים. מה עוד נותנים לנו בעל החיים? אילו שימושים? (צמר, חלב)

השופר ככלי נגינה- אילו עוד כלי נגינה עתיקים יש?

 

 

 פעילות בתנועה

 בתום המפגש או  כפעילות נפרדת

 מטרה: לאפשר לילדים להביע את הלמידה שלהם על השופר באמצעות הגוף שלהם

 

בכל פעם נזמין קבוצת ילדים אחרת, עד 10 ילדים בקבוצה.

   נשתמש בכלי  נגינה  כדי ליצור קצב. לפי הקצב הילדים ילכו במרחב.  הקצב יכול להשתנות כרצונכם.

כאשר נפסיק את הקצב הילדים יהיו עם הגוף שלהם שופר

אפשר בכל פעם לתת משימה אחרת: להיות עם הגוף שופר ארוך\ שופר מסולסל\ שופר קטן\ שופר גדול

אפשר לעבוד גם בזוגות או שלישיות כדי להיות שופר גדול יותר.

 

 

יצירה

 

חותמות של שופר 

מילוי שבלונה של שופר בחומרים שונים בצבעים מתאימים (שימו לב. השופר אינו בצבע אחיד, יש בו גוונים)

הכנת שופר מפלסלטינה\ חימר 

 רצוי  לתת לילדים מגוון של צורות של שופר ולא שבלונה אחת כדי שילמדו על סוגים שונים של שופרות

 

הכנת שופר תלת מימדי:

מה צריך:

בריסטול לבן גזור לצורת שופר

גליל נייר טואלט חתוך לעיגולים

צבעים

דבק חם

 

מה עושים?

כל ילד מקבל שני שופרות גזורים מנייר בריסטול בצבע לבן( לילדים בוגרים יותר אפשר לתת שבלונה ובריסטולים ולתת לילד לגזור את השופר בעצמו)

הילד צובע את השופרות משני הצדדים

את שני השופרות מחברים זה אל זה באמצעות שני עיגולים של נייר הטואלט , אחד בכל צד.

 

 

חקר

 

, פעילות חקר מאפשרת לילדים ללמוד מתוך סקרנות.

מבחינת הגננת היא דורשת יכולת לשחרר את מה שאני רוצה ללמד, ולאפשר לילדים להתנסות, ולטעות,

 למי שכבר מכירה או מעוניינת להתנסות בחקר זו התחלה טובה.

 

 

מה צריך:

שופרות שונים

דפים כמספר הילדים

עפרונות או טושים דקים שחורים

דף וטוש לגננת

 

פתיחה: לעורר את הסקרנות, ליצור ריכוז וגם כדי לפתח את החשיבה 

 

את השופר\שופרות נכסה במפה. ניתן לילדים לנחש מה יש לי כאן... אפשר עם רמז או לתת לילדים לגעת בעניים עצומות.

החלק של השאלה מה מסתתר כאן מאוד חשוב .

 

נניח את השופרות על השולחן (רצוי על מפה לבנה) נאפשר לילדים להסתכל, להתבונן, לגעת, להריח, לתקוע...

נקשיב לאמירות שלהם סביב השופר ונרשום אותם. אם יש להם שאלות גם נרשום.

 

 

איסוף מידע: - מה הילדים יודעים? מה מעניין אותם?

 

נשאל את הילדים מה הם יודעים על השופר? נרשום

נשאל את הילדים מה הם רוצים לדעת על השופר? יש לשים לב, כי ילדים צעירים או ילדים שאינם מורגלים בשאילת שאלות עלולים להתקשות במשימה הזו. כאן תפקיד הגננת  לסייע להם לשאול שאלות באמצעות מתן דוגמה אישית. אם הילדים מתקשים לשאול הגננת יכולה לשאול שאלה ולוודא שהם מעוניינים לגלות את התשובה עליה. ( אם לא קיים עניין בשופר, לחפש דרך אחרת לעניין אותם. הרעיון בחקר הוא המוטיבציה הפנימית של הילד). 

 

בחירת שאלה:

מה הכי מעניין אותנו, אם יש מספר שאלות כדאי לערוך עם הילדים הצבעה, או להחליט בעצמך מה תהיה השאלה המובילה.

 

השערה:

 

נשאל את הילדים מה לדעתם התשובה לשאלה שלהם ( זה בסדר גמור גם אם אין השערה)

איך נגלה את התשובה? נשאל את אבא ואמא, נסתכל באינטרנט\ בספר 

 

סיכום:  נציע לילדים לצייר את השופר.  מנסיוני ילדים רבים רוצים להעתיק את השופר האמיתי ולצייר אותו. זה גם בסדר גמור.  כמובן שבהתאם לגיל ניתן לחשוב על פעילות מסכמת אחרת שמתעדת את הלמידה.

 

.בשלב הבא, במפגש אחר, נביא את המידע ונלמד אותו יחד עם הילדים.  ניצור תיעוד של הלמידה באמצעות יצירה משותפת, הצגה, סיפור,  משחק שהילדים מכינים יחד. נציג את הממצאים לכל הילדים במפגש. 

למשל: 

אם הילדים בחרו ללמוד איך מכינים שופר, אפשר להראות להם סרטון ולהכין יחד סיפור או הצגה שמתעדים את השלבים.

 

 

.עד כאן להפעם. מקווה שעזרתי לכן לחשוב על הנושא ולפתח רעיונות משלכן

 

בשבוע הבא יוצא "המדריך לימי הולדת, קבלת שבת וראש חודש"

:אם אהבת את התכנים שפורסמו כאן בנושאים האלו את מוזמנת להירשם כאן לקבלת פרטים שהמדריך יצא.

 

https://n.sendmsg.co.il/Minisites.aspx?p=60145-25694665740-11864

 

 

להתראות בשבוע הבא

 

  אביטל  פריאל 

 

 

 

 

 

 

Please reload

© כל הזכויות שמורות לרב גן ישראלי - זאבי רוט

  • w-facebook
  • w-youtube