חקר בית המקדש
בית מקדש נמצא במרכז סיפור חנוכה.
אני מניחה שחלק מהילדים שמעו על בית המקדש או ראו תמונה
שלו, וחלק אינם מכירים אותו.
כדי ליצור אצל הילדים הבנה ומשמעות עמוקה יותר כדאי ללמוד על בית המקדש, ולייצר מעין הטרמה לנושא.
ניתן ללמד על בית המקדש באמצעות סיפורים המותאמים לילדים ומתארים את המקדש, את כליו ואת הטקסים שהיו קיימים בו.
ניתן להציג את הטקסים ולבנות עם הילדים דגמים של הכלים.
אפשרות שניה היא לחקור יחד עם הילדים את המקדש.
בכל גן ישנה רמת מסוגלות אחרת ולכן יש להתאים את הפעילות לגן שלכם.
יצירת סביבה מסקרנת:
תמונות של בית המקדש, הכוהנים והכלים: אפשר למצוא במכון המקדש תמונות מצוינות בגדלים שונים. כדאי להביא תמונות מרשימות וברורות כדי לעורר את הסקרנות.
ספרים: קיימים ספרים המיועדים לילדים כמו :יואש עולה למקדש.
דגמים של בית המקדש : ניתן למצוא במכון המקדש דגמים קטנים להרכבה
פאזלים: קיימים פאזלים של בית המקדש בגדלים שונים
תחפושת: נכין בגדים לכהן: החושן( ריבוע קרטון מחולק ל12 חלקים הצבועים בצבעים שונים ורשומים עליהם שמות השבטים), בגדי לבן (אלבד לבן), מצנפת (נכין כתר מנייר לבן, נגזור מנייר קרפ ריבוע גדול יותר מהכתר ונקפל אותו אל פנים הכתר. מהדקים בקצוות, כותבים בזהב על הכתר" קודש לה') אבנט (אלבד בצבע אחר גזור לחגורה).
דמויות למשחק: ניתן להדפיס דמויות של כהנים, לווים ואף תמונה של בית המקדש, לניילן ולהניח למשחק במרכז הבניה או תאטרון.
מרכז בניה: נעטוף קוביות בנייר זהב, נוסיף אלמנטים חדשים למשחק כמו מנורה או דמויות של כוהנים.
פעילות:
בקבוצה קטנה או במליאה (תלוי גם בגודל התמונות) נאפשר לילדים להתבונן, נשאל אותם מה הם רואים בתמונה? מה זה לדעתם?
במידה והם לא יודעים נספר להם שזהו בית המקדש.
מי יודע מהו בית המקדש?
מי שמע עליו?
מה אתם יודעים על בית המקדש?
אם הם לא יודעים דבר נספר להם על בית המקדש. כדאי לעורר אצלם התפעלות כדי ליצור עניין.
נספר להם שאנחנו נלמד על בית המקדש.
נאפשר להם לשאול שאלות, נשאל שאלות בעצמנו.
נאפשר להם לחשוב על התשובות בעצמם, ולשער השערות.
לא חייבים לצאת עם תשובות במפגש ראשון, מספיק שעוררנו את הסקרנות, החשיבה והרצון ללמוד.
במפגש הבא נתחיל לענות על השאלות באמצעות קריאה של מקורות, סיפורים, הבאת מומחה, צפייה בסרטון ועוד.
אפשרויות נוספות ללמידה:
כלי המקדש, כהנים ולווים:
יצירת דגמים\ תמונות
כל קבוצה תכין דגם\תמונה של דבר אחר: המנורה, לחם הפנים, המזבח, הכרובים, בית המקדש, כהן גדול. הלמידה נעשית תוך כדי הכנת הדגם או התמונה.למשל, כדי להכין את המנורה צריך ללמוד כיצד היא נראתה...נספור כמה קנים, איך הדליקו אותה? מתי? מי?
טיפים ליצירת הדגמים והתמונות:
כדאי לאסוף מראש גרוטאות בגדלים שונים, בדים, כפתורים, חרוזים, כיד הדמיון...
כדאי לעבוד על בסיס יציב כמו קרטון ביצוע, גם עבור הדגם וגם עבור התמונה.
כדאי גם לרכוש תרסיס זהב לצביעת כלים שעשויים מזהב.
לשכות בבית המקדש:
בבית המקדש היו גם לשכות שהן מעין חדרים:
לשכת השמנים, לשכת כלי הנגינה ועוד.
ניתן ללמוד על כל לשכה בנפרד:
לשכת השמנים: מה עשו בשמנים בבית המקדש? איך הכינו את השמן? ממה?
לשכת כלי נגינה: מי ניגן? מתי? באלו כלים?
כתיבת סיפורים:
כל קבוצה תכתוב סיפור אחר על בית המקדש. הסיפור יכול להיות בעקבות הלמידה או למידה בפני עצמה.
יצירת משחקים:
משחק מסלול : מהשמן אל המנורה
יצירות:
הכנת חושן: כל ילד מקבל ריבוע של בריסטול מחולק ל12. נצבע את הריבועים בצבעים שונים, נחורר בקצוות ונשחיל חוט זהב. לילדים בוגרים יותר ניתן לכתוב את שמות השבטים.
מנורה: לילדים צעירים נסרטט את המנורה ונאפשר הדבקה של חומרים שונים מזהב או צבועים בזהב: מדבקות, חיתוכי נייר, קלקר, פלסטלינה.
בית המקדש: ילדים בוגרים יכולים לצייר בעצמם את בית המקדש בטושים בזהב וכסף על גבי ברסטול שחור. ניתן להניח לפניהם תמונות כדי לסייע להם.
כלי נגינה: נגזור לילדים צורה של כינור דוד, נסייע להם להשחיל חוט ניילון, נצבע ונקשט.
סיפורים לילדים
יואש עולה למקדש
בית המקדש בתפארתו
פעמון הזהב
מקומו של בית המקדש
"חוויות במקדש" סדרת ספרים: סיפורים לילדים בנושא המקדש
שער ניקנור
סרטונים
קיימים הרבה סרטונים ביוטיוב על בית המקדש המותאמים לילדים
סרטון מומלץ: פרויקט יומא
https://www.youtube.com/watch?v=E6oEn0JX9Mk
חומר עזר:
ערכה ללימוד המקדש בגן הילדים: http://www.haganenet.co.il/pub/forumAttachments/587567.pdf
(הקישור מוביל לדפי דוגמא מהערכה).
רעיונות לסיכום הלמידה
סיור במכון המקדש
הזמנת פעילות ממכון המקדש\ בית חב"ד אל הגן.
להכין תערוכה של הדגמים שיצרנו
לבנות מצגת יחד עם הילדים
לתכנן הצגה
בהצלחה, נשמח מאוד לפרסם בדף הפייסבוק שלנו תמונות שלכם סביב נושא חנוכה! !
אביטל פריאל