top of page

אוסף רעיונות לטו בשבט

אוסף רעיונות לכבוד טו בשבט:

סופרים את הימים עד טו בשבט

נכין לוח ארוך מחולק ל15 ימים.

בכל יום נרשום למעלה תאריך. למשל: א ולמטה מספר, למשל 1.

מראש חודש שבט נספור את הימים עד טו בשבט. בכל יום שעובר נדביק מדבקה על אותו יום.

אפשר לגוון עם מדבקות של פירות או עצים.

נספור כמה ימים עברו...כמה עוד נשארו....

נסמן את התאריך של טו בשבט בעזרת סמל מיוחד.

תעודת זהות לעץ

מתחלקים לקבוצות קטנות

כל קבוצה מאמצת עץ בסביבת הגן וממלאת עליו תעודת זהות:

שם העץ: האם אנחנו מכירים אותו? אם כן- איך אנחנו יודעים? אם לא- איך נדע? כדאי להביא מגדיר עצים. או להשתמש באפליקציה מתאימה.

רוחב העץ: נמדוד בעזרת סרט קופה לבן/ סרט מדידה ונשווה את המדידה לדברים אחרים: גובה הילדים למשל. עצים אחרים. ננסה להקיף את העץ בעזרת הידיים שלנו.

גובה: האם אנחנו יכולים למדוד את הגובה של העץ?

סוג העץ: האם זה עץ פרי או עץ סרק? אלו פירות יש לו? האם גם לעצי סרק יש פירות

האם זה עץ ירוק עד או נשיר? איך יודעים?

צבע: מה הצבע של הגזע? ( תתפלאי, אבל רוב הגזעים בכלל לא חומים!! )

מה הצבע של העלים אם יש? האם הצבע זהה משני הצדדים?

מרקם: מה המרקם של הגזע?

מה המרקם של העלים?

צורה: מה הצורה של העץ? ננסה להדגים גם עם הגוף שלנו

מה הצורה של העלה, אם יש?

ניצנים: נחפש ניצנים על הענפים של העץ

פעילויות נוספות סביב העץ

ניקח אתנו זכוכית מגדלת ונתבונן מקרוב בעץ

נחפש עדויות לבעלי חיים

נלמד את הילדים מה ענף חדש ומה ענף ותיק

נשיים את חלקי העץ

האם העץ יכול ליפול? מה מחזיק אותו?

נוציא דפים, עפרונות, צבעים ונצייר את העץ, בגן נכין תערוכה של ציורים.

ניקח אתנו אל הגן עלים, ענפים, קליפה של גזע לתיעוד הלמידה.

נצטלם ליד העץ שלנו

נחפש אם יש בסביבה עוד עצים כאלה

נשתף את שאר החברים במפגש במה שלמדנו על העץ, ונציג להם את הממצאים

פירות יבשים

למה אוכלים פירות יבשים בטו בשבט?

מה ההפך מפרי יבש? רטוב? עסיסי?

איך נראה הפרי לפני הייבוש?

איך מייבשים את הפירות?

ניתן לייבש פירות בגן באמצעות תנור ביתי: ראו הנחיות כאן.

מה אפשר לעשות עם פירות יבשים?

גרנולה

עוגה/עוגיות

חטיף בריא

בישול עם פירות יבשים

אילו פירות יבשים באמת בריאים ואילו לא?

פעילות מדעית

האם אפשר להפוך פרי יבש לעסיסי?

כן!

מה צריך?

פירות יבשים שונים, למשל: צימוקים, משמש, שזיף, תמר

כוסות חד פעמיות יציבות ושקופות או כוסות זכוכית

מים

מה עושים?

בכל כוס מניחים פרי יבש ומכסים אותו במים.

עוקבים אחרי הפרי במשך השבוע ומגלים מה קרה לפרי.

הילדים יראו שהפרי סופג מים בחזרה, הצימוקים הופכים לצורה המוכרת של הענבים והמשמשים תופחים.

עוד על פירות

נפתח את הפרי ונגלה מה יש בפנים: נביא פירות שונים כדי לראות את ההבדלים בין הפירות: תפוח, תפוז, תמר, בננה....נראה מה ההבדלים בניהם ונלמד על החלקים השונים שלהם. מתאים לפעילות מיון שמוצעת כאן בהמשך.

נכין מהפירות מיץ, שיק פירות, ג'לי עם פירות, סלט פירות, פירות אפויים, ריבה, קליפות מסוכרות, גלידה, שיפודי פירות....

מתמטיקה

דיאגרמה: איזה פרי אני הכי אוהב?

על גבי לוח נדביק תמונות של פירות, נצייר או במקרה של פירות יבשים את הפירות עצמם.

כל ילד שם מדבקה או כותב את שמו מתחת לפרי שהוא אוהב. אפשר גם יותר מאחד.

אחר כך סופרים כמה ילדים אוהבים כל פרי וכותבים את המספר מתחת לפרי המתאים.

משקל:

אם יש לכם משקל בגן זה הזמן להוציא אותו ולתת לילדים לשקול פירות:

מה יותר כבד? תפוח או אגס? תמר או צימוק? כמה צימוקים יהיו שווים לתמר אחד?

כמובן לא לשכוח לשער לפני שמתחילים....

זו פעילות שאפשר לעשות במפגש, בפעילות בקבוצה וגם למשחק חופשי של הילדים.

מיון:

לפעילות הזו יש לקנות או לבקש מההורים פירות שונים.

נמיין פירות לפי: גודל, צבע וצורה

נמיין פירות לפי: קליפה, גרעינים, טעם(חמוץ, מתוק), משפחה, מה אוכלים בפרי, רך, קשה.

אוריינות

עץ החרוזים

מכינים גזע של עץ(רצוי עם הילדים, אפשר על גבי לוח קאפה ולצבוע בגואש) ועלים .

את הגזע תולים על אחד הלוחות בגן. את העלים מחלקים לילדים.

כל ילד מקבל על עלה את השם שלו או מילה אחרת וצריך לחשוב על חרוז למילה. זו גם יכולה להיות משימה הביתה, בשיתוף עם ההורים.

הילדים מקשטים מסביב את העלים שלהם ותולים על העץ בגן.

ניתן גם להקריא לילדים את הסיפור: עץ של חרוזים מאת סמדר שיר.

יצירה

בהצלחה רבה! יישמתם משהו? לקחתם משהו? ספרו לי!!

מזמינה אותך להכיר את "המצפן" המדריך לטקסים חגיגים בגן הילדים. ואת "המדריך לפתיחת שנה". ​לא הורדת עדין את המדריך במתנה? הנה הוא כאן: "חגיגה בריאה בגן הילדים"

להרשמה לתכנים נוספים בחינם בנושא חקר לחצי כאן ​זקוקה לייעוץ והכוונה? שלחי מייל ל mazpen2016@Gmail.com ונחזור אליך בשמחה!


bottom of page