top of page

מי אני? אני ישראלי

.

עם ישראל הוא פסיפס של עדות ותרבויות

בכל גן אפשר למצוא ילדים מעדות אחרות, וסביב הנושא של יום העצמאות אפשר ליצור חגיגה צבעונית ומרהיבה של תרבויות.

ראשית, כדאי לשלוח להורים מכתב עם בקשה לדעת ולהכיר את העדה והתרבות שלהם, האם יש להם מנהגים מיוחדים? האם יש מאכלים יחודיים? אולי הם יכולים לשלוח לגן תמונות, סרטונים, תלבושות, מתכונים, מוזיקה ייחודית ועוד. אולי יש הורים שיכולים להגיע אל הגן ולספר לילדים על הדרכים בהם חוגגים אצלם חגים או שמחות.

לפי העדות הקיימות בגן נבחר את העדות עליהן נלמד. כדאי שגם הגננת תכין עבודת מחקר ותלמד על המנהגים , המלבושים, המאכלים ועוד.

מאין באת?

אפשר להכין לוח עם מפת העולם ולסמן עליו את המקומות מהם עלו המשפחות לארץ ישראל, אולי יש סיפורי עליה מעניינים... תוכלו להמחיז את הדרכים השונות בהם עלו לארץ ישראל: באניה, במטוס, ברגל ואפילו על חמורים... אפשר גם ללמוד קצת על המקום ממנו הם באו.

מה אתה לובש?

לכל תרבות יש סגנון לבוש מיוחד לה, תוכלו להביא לגן תמונות ותלבושות. אפשר להכין מפוליגל דמות של ילד ולהכין יחד עם הילדים בחומרים שונים את התלבושת המיוחדת לעדה. כדאי להתייחס לחומרים מהם עשויים התלבושות, האם יש תלבושת שונה לגברים ונשים? מה לבשו בחתונה? והילדים?

מה אתה אוכל?

כל עדה גאה במאכלים המיוחדים לה. זה הזמן להכין בגן מאכלים מיוחדים או לבקש מההורים להביא מהבית, וכך גם לחזק את הדימוי העצמי של הילדים. שימו לב שלפעמים ההבדלים בטעמים הוא מאוד גדול ויהיו ילדים שלא יאהבו את המאכלים החדשים, כדאי להתייחס לכך, לאפשר לילדים לא לאהוב, גם לא לטעום...אבל עדין לכבד את החבר שכן אוהב. אפשר לשוחח על הטעמים השונים, חומרי הגלם מהם עשויים המאכלים, האם יש מאכלים מיוחדים בחגים? תוכלו להכין ספר מתכונים של מאכלים מיוחדים שהילדים ייקחו הביתה.

מה אתה שר?

כאן נכנסים שני תכנים: שפה ומוזיקה. בכל ארץ דברו בשפה אחרת, אפשר ללמד את הילדים לומר "שלום" בשפות שונות, או אפילו לכתוב את השם שלהם בשפה אחרת. אפשר להשמיע לילדים שירים בשפות אחרות (קיימת ערכה ,של משרד החינוך ,שנקראת "גוונים" בנושא תרבויות ושם מופיעים גם שירי עם). אולי תלמדו לשיר שיר ילדים בשפה אחרת?

יש תרבויות עם כלי נגינה מיוחדים, תוכלו להכיר אותם, ואולי להזמין הורה לנגן לכם? בגן תוכלו להכין דגמים של כלי הנגינה האלה.

מה אתה רוקד?

לכל תרבות יחד עם המוזיקה יש גם ריקוד, כדאי להראות לילדים סרטונים עם ריקודים שונים, ואולי להיעזר במורה לריתמיקה בלימוד צעדים המתאימים לילדים.

מה אתה מספר?

לכל עדה יש סיפורים משלה, אפשר למצוא סיפורים מתרבויות שונות ולספר אותם לילדי הגן.

תוכלו גם להמחיז את הסיפורים.

עוד..

קיימים מוזיאונים רבים ברחבי הארץ שמציגים את התרבויות השונות, כדאי לשקול ביקור למוזיאון כזה.

בכל תרבות יש גם אומנות ייחודית, תוכלו להביא לגן כלים מיוחדים, תשמישי קדושה, תמונות, חפצי נוי ועוד ולעמוד על ההבדלים בניהם. תוכלו לתת לילדים להכין כלים או ציורים בהשראת התרבות שלמדתם עליה.

חגיגת סיום

אפשר להזמין את ההורים למסיבה (אולי מסיבת הסיום שלכם?) ולחשוף אותם ללמידה של הילדים, לערוך תערוכה של תלבושות, מאכלים, הכנת כלים ועוד. הילדים יכולים להכין הצגה בה הם עולים ממקומות שונים לארץ ישראל יחד עם תלבושות , שירים ועוד.

הכי חשוב, למצוא את המחבר בין התרבויות והמנהגים השונים, לכבד את האחר ולזכור ש...כולנו יהודיםו!

חג עצמאות שמח

שלכם

אביטל

לקבלת תכנים נוספים בחינם בנושאים אחרים הרשמי כאן

לייעוץ והדרכה פרטנית שלחי מייל ל mazpen2016@gmail.co

או שלחי הודעה ל: 0545516180 ונחזור אליך!

אפשר להכיר לך את המדריכים שלי לגננות?


bottom of page