top of page

פנו דרך לנו...ביכורים איתנו


חג השבועות הוא תחילת זמן הבאת הביכורים לבית המקדש.

בגלל הזמן הקצר שיש לנו כדי ללמד על שבועות הרבה פעמים אנחנו לא מספיקים להקיף את כל הנושאים, ולכן המצווה המיוחדת הזו כמעט ולא נלמדת, למרות שהיא מלאת חוויה, צבע וגם טעם, ואפשר לחוות אותה יחד עם הילדים.

אז הפעם, רעיונות איך להחיות את מצוות הביכורים בגן שלך!

קצת על המצווה:

בִּיכּוּרִים הם הפירות הראשונים של השנה משבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל. על פי התורה, יש לעלות את הביכורים לירושלים אל הכוהנים שבבית המקדש החל מחג השבועות ועד חג האסיף, חג הסוכות (למעשה עד חנוכה, שאז מבשילים הזיתים). מציעה לקרוא בהרחבה כאן

מה בגן?

הצגת המצווה: תוכלו להכין בגן טקס חגיגי ומרגש של הבאת ביכורים. חלקו תפקידים: כוהנים, לווים , חקלאים ומשפחותיהם. חלק מהחקלאים יכולים להיות עשירים המביאים ביכורים בכלי זהב, וחלק בכלים פשוטים. תוכלו להכין תלבושות ותפאורה מתאימה, למשל להכין על פוליגל שור שקרניו מצופות זהב.

מומלץ כהכנה להצגה להתבונן בתמונות של הבאת הביכורים לבית המקדש. תוכלו להיעזר בספרי מכון המקדש או באתר הזה. אפשר להתבונן בתמונות, לראות כיצד האנשים התלבשו, מה הם הביאו למקדש, באילו כלים?.

שבעת המינים:

ביכורים מביאים משבעת המינים, וזו הזדמנות ללמוד עליהם, מהם שבעת המינים המיוחדים לארץ ישראל? מהי גפן? על איזה דבש מדובר?

אילו מינים אפשר היה להביא לקראת שבועות? מה כבר הבשיל? אילו מינים מביאים אחר כך? מה הביאו בסוכות? מה הביאו בחנוכה?. תוכלו להכין משחק בו מתאימים את הפרי לזמן הבשלתו.

למה מביאים ביכורים? מצוות ביכורים משמעותה הודיה על השפע והברכה שנתן ה'. החקלאי שהתפלל לגשם מביא את הביכורים כהודיה על הפירות שצמחו. גם בגן נוכל להודות על השפע שיש לנו. על מה אתם רוצים להודות? כדי להמחיש זאת תוכלו להכין לוח ועליו טנא גדול. כל ילד יקבל שבלונה של פרי משבעת המינים ויצייר עליו על מה הוא מודה. את הפירות עם ההודיות נתלה על הטנא.

עוד...

איזה מין משבעת המינים אתם הכי אוהבים? אפשר להכין דיאגרמה ולבדוק כמה ילדים אוהבים כל מין.

מה אפשר להכין מפירות שבעת המינים? ניתן להכין משחק בו צריך לשייך את הפרי לתוצר שלו. למשל, חיטה ושעורה ומאפים, גפן ויין, זית ושמן וכן הלאה. המשחק יכול להיות משחק זיכרון או לוטו.

מיון פירות משבעת המינים: הביאו לשולחן מגוון של פירות משבעת המינים, וגם כאלה שאינם משבעת המינים, וכן סלסילות. הילדים צריכים למיין את הפירות לסלסילות, למנות ולשיים כל פרי.

הכנת טנא ביכורים: הכנה וקישוט של סלסילות. רעיונות להכנה ולקישוט תמצאו כאן.

הכנת מאכלים משבעת המינים: כדורי תמרים :, לחמניות זיתים ועוד

עוד להרחבה תוכלו ללמוד על חקלאות בימנו, מיהו חקלאי? במה הוא עוסק?

וכמובן שירו של לוין קיפניס: "סלינו על כתפנו"

שהוא גם הזדמנות ללמוד מילים חדשות, ולשים לב...האם כל הפירות בשיר הם משבעת המינים?

חג ביכורים שמח!

שלכם

אביטל

לקבלת תכנים נוספים, בנושאים אחרים, בחינם הרשמי כאן


bottom of page